reklama

Je etické správanie správne?

Odmalička sme učený klamať, zahmlievať, odrbávať a keď sa ti niečo nepáči a už vôbec nepovedať pravdu do očí. Slovo Etika pochádza z latinského názvu Etos, čo v preklade znamená zvyk. Všetci sme si časom zvykli na nejaké normy správania, čo sa smie, čo sa nesmie, ako by sme mali chodiť oblečený, čo je FauxPas a čo nieje alebo kedy sa máme postaviť a kedy nemá stáť. ;) Je to ale správne?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Uvediem príklad: Prišli k nám na slávnostnú večeru známi aj s ich 10-ročným synom. Kecali sme, začali sme papať, až kým sa malý Peťko neozval. “Tá polievka nemá chuť. Prosím si podravku.“
Tu to pozastavím. Bolo to správne? Nesprávne? Ako myslíte že sa zachovali rodičia a ako my? Etika hovorí, že keď vám niečo nechutí, ospravedlňte sa, že ste už najedený alebo dáke iné sračky. Super.. Ľudia prídu na návštevu a zrazu sú všetci už sýty? :D

Nie! Môžem vám povedať že vďaka malému Peťkovi sa všetci fajne napapali a ja už NIKDY nezabudnem dochutiť polievku. Niečo ma naučil. A za to si ho vážim a ďakujem mu. Samozrejme hneď ako som priniesol Vegetu, každý po nej skočil a sypal do jedla... Pretože NIKOMU NECHUTILA tá polievka, ale každý dodržiaval ten takzvaný “bontón” a nič nepovedal - radšej si to odpustil a trpel.

Všimol som si že ľudia nikdy nepovedia čo si myslia. Často používam lak na vlasy. Robia sa mi z toho také mikrošupinky vo vlasoch a je ich dosť vidno. Prečo mi to nepoviete? Aspoň nejakou slušnou formou. Verte mi... Pomôžete mi. Hneď by som odbehol na toaletu a tie vlasy si preriedil. A odvtedy si na to budem vkuse dávať pozor... Alebo si myslíte si že ma urazíte? Nemyslím si. Urážka je tiež len debilný výplod ľudskej blbosti. “On ma urazil. Ako si to len mohol dovoliť?” Jak urazil? Čo urazil? Som niečo viac alebo menej ako vy? Nie. Vy ste len vyjadrili svoj názor a povedali že mám špinu vo vlasoch. Každý to vie. Každý to vidí. Vy ste mi to ale narozdiel od ostatných povedali.

Ja vždy poviem čo si myslím. Samozrejme nie verejne. To by som bol verejný ponižovateľ a nikto by ma nemal rád. Vždy si človeka vezmem bokom, a poviem mu to osobne. Necítim potrebu ľudí ponižovať, ale viem že keď im poviem ich nedostatok, tak im do budúcna určite pomôžem. A zároveň od ľudí vyžadujem aby oni mne povedali čo im vadí, čo im nesedí, nechutí, nevonia a podobne. Následne ja sám vyhodnotím či to zmením alebo nie. Buď poďakujem, ospravedlním sa alebo ak to, čo robím, robím naschvál tak to vysvetlím.



Kolega bol strašným rečníkom, a ja som mu povedal kokrétne veci čo mi vadili. Následne sa urazil, zdvihol a odišiel preč. O týždeň za mnou prišiel s prosbou aby som ho to naučil. Momentálne prednáša na viacerých školách o úspechu, podnikaní a financiách. Ale čo by sa stalo keby som mu niektoré veci nevytkol? Minimálne by mu trvalo pár mesiacov ak nie rokov aby na to prišiel sám...

Kamarátka smrdí? Tak jej to poviem a prípadne ponúknem sprej. Nechutí mi polievka? Poprosím si soľ a dám ju do stredu stola nech si môžu dať aj iní. Sedí sa vám zle? Popýtajte si inú stoličku. Šmerdza mi nohy? Nech sa páči - povedz mi. Umyjem si namiesto toho aby ostatní trpeli. Nemám správnu gramatiku? Upozorni ma na to, ja ti poďakujem a buď ti poviem že mi je to jedno, lebo je dôležitý obsah alebo si už v ďalšom článku na to budem dávať väčší pozor...

Verte mi že polovica ľudí o svojích nedostatkoch už dávno vie. Ale zatiaľ ich neriešia. Riešiť ich začnú až keď to ostatným ľuďom začne vadiť. Ale kedže sa ľudia správajú eticky, nikdy nepovedia že im niečo vadí, a práve preto ľudia nezačnú odstraňovať svoje nedostatky. Mne keď smrdia nohy, hovorím si - veď o 30 minút idem spať tak si ich pred spánkom umyjem. Akonáhle to ale zacíti moja priateľka - zdvihnem sa a idem do sprchy. Keď má niekto mastné vlasy, umyje si ich až keď si všimne že si to ľudia začínajú všímať. Umyje auto až keď mu niekto na neho nehodí škaredým pohľadom, ostrihá nechty až keď sú pridlhé alebo sa začne učiť až keď ho zdrbú.

HOVORTE to čo si myslíte. Potom aj dostanete to čo chcete. HOVORTE to čo si myslíte, možno nebudete najslušnejší ale budete najúprimnejší.. Možno nebudete pôsobiť najmúdrejšie, ale zrazu vás chytí pocit spokojnosti a niet nad vnútorný pocit kľudu... HOVORTE to čo si myslíte, veď o koľko lepší by bol svet keby ľudia hovorili to čo chcú, nie to čo musia, nezahmlievali, neklamali...

David Zbojek

David Zbojek

Bloger 
  • Počet článkov:  8
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Entrepreneur ktorý chce dostať von svoje skromné myšlienky a popritom pár ľudí presvedčiť aby začali podnikať. ;) Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu